Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Színházi mulatságok

2009.02.20. 19:45 | DarkSide | 1 komment

Címkék: kritika színház

Eljutottam egy színházba! Mit színházba, inkább a kultúra fellegvárába, az ízes magyar nyelv és irodalom örök védelmezőjének számító szentélybe... És ahogy az ilyenkor illik, sikeresen az arcomra zárták az ajtót.

Óbudán található a Térszínház, ahol egy maréknyi lelkes ember szeretne színházosdit játszani (Most kérek elnézést, ez utóbbi mondatommal nem degradálni szeretném a munkájukat, csak a szerény lehetőségeikre gondoltam). Csokonaitól a Karnyóné és a két szeleburdiak című vígjátékot néztük meg páran, valamint egy általános iskolás csoport.

Az az érdekes dolog állt elő, hogy bár vígjátékot láttunk, én már nem a darabon nevettem, hanem a színészeken és a rendezésen, kínomban. Csokonai művét egy kicsit kiherélték, a szöveg egy részét "modernizálták", a másik felét meg alig lehetet érteni (sokat segített a mű előzetes ismerete :D ). A szöveget itt-ott megtűzdelték bakikkal, a karaktereket 1-2 kivétellel túljátszották. Arra a bizonyos "i"-re a pontot Gábriel arkangyal megjelenése tette föl, nem hiába a katarzis a végén jön. Ekkorra már kész voltam...

Sokat elárul egy darabról, ha a nézők nem tudják/nem veszik észre, hogy vége a darabnak... és szólni kell, hogy itt a taps ideje... (ez azért rendezési hiba nem? vagy ennyire nincs tapasztalatuk az embereknek a színházról vagy csak senki nem akart az első lenni? vagy ennyire "tetszett"?)

A sok negatívum után vagy mellett azért mondjunk néhány jó szót is. A legjobban a világosító érezte magát, akkorákat nevetett egy-egy szereplőn, hogy könnyek jelentek meg a szemem sarkában. Nekem ne mondja senki, hogy nem lehet örömet okozni embereknek.

Az első 30 másodpercben a színpad egyik része megadta magát és a Karnyónét alakító szereplő alatt összedőlt. Gyorsan sikerült helyreállítani a rendet. Külön dicséret azért, ahogy az egész szituációt sikerült kezelni a társulatnak, nem fagytak le, hanem elkezdtek improvizálni a színpadon.

Két szereplőt emelnék ki Kovács J. Istvánt (Samuka szerepében) és Balázsi Istvánt (Lázár/Kuruzs szerepében). Az ő játékuk volt talán legjobban a helyén.

Másfél évvel ezelőtt, már jártam e helyen és akkor megfogadtam, hogy soha többé. Most ismét... Másfél év múlva találkozunk?

A bejegyzés trackback címe:

https://kollektiv.blog.hu/api/trackback/id/tr45955424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karenin 2009.02.25. 14:35:03

Írásodat olvasva én is elgondolkoztam azon, hogy miért volt a darab végén hiányérzetem. Próbálom esztétikai oldalról megközelíteni a dolgot. Elvileg egy vígjátékot láttunk, aminek uralkodó esztétikai minősége a komikum. Ezt leginkább a humor képes közvetíteni a nézők felé, ami azonban korántsem azonos a gúnnyal, a szarkazmussal vagy az iróniával. A humorban van részvét, mentes a túlzásoktól, az élet visszásságait előítélet nélkül tárja elénk úgy, hogy általa a jelenség "kisszerűségét" és az emberi lét "nagyszerűségét" egyszerre érzékeljük. Nézzük Karnyónét. Virágkorán jócskán túl vágyik a szerelemre. Biztos ami biztos alapon két jelöltet is próbál meghódítani, pénzt és női praktikákat egyaránt bevet, hogy célját elérje. A férfinak udvarló nő komikus jellem, a szituáció pedig már önmagában is a humor forrása. Lenne, ha... a jellemábrázolás nem esne túlzásokba. Karnyóné helyzete ugyanis nemcsak komikus, hanem tragikus is. Nem azért mert kihasználják. Sokkal inkább azért, mert rávilágít arra az örök érvényű emberi törvényre, hogy a nő nem teljes a férfi nélkül. A férfi után reménytelenül vágyakozó nő helyzete tehát komikus és tragikus egyszerre. Ennek ábrázolásához azonban finom humorra van szükség, ami egyszerre nevettet és vált ki részvétet. Azért volt hiányérzetem, mert a színpadon látott Karnyóné iránt nem tudtam részvétet érezni, sem akkor, amikor a pasi átverte, se akkor, amikor a ravatalon feküdt. Nekem tehát a humor hiányzott a darabból. Amúgy tényleg jól szórakoztam...
süti beállítások módosítása