Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Így vizsgáztok ti

2010.01.09. 13:41 | DarkSide | 3 komment

Címkék: oktatás suli érték tanuló érték válság

Félévi vizsgák egy gimnáziumban. Ja, már ilyen is van. Rutinszerzés az érettségire. Ötletnek nem is olyan rossz, persze csak akkor ha a tanulók készülnek is.

A tanulók pedig azért tanulók, mert amióta a világ-világ azt keresik, hogyan lehet megúszni a feleltetéseket, számonkéréseket. Aki pedig véletlenül készül, azon pedig a vizsgadrukk fog ki. Persze, ha nem január másodikán kezdenének felkészülni a vizsgákra...

Maximalista vagyok? Amikor a bizottságban ülök és például magyar vagy történelem szóbeli vizsgát hallgatok mindig azt várom, hogy - a magukat nagyon, de nagyon felnőttnek képzelő - diákjaim képesek 10 egyszerű témakörre felkészülni, a kapcsolatokat és a miérteket átlátni. Ebben szerintem éppen minimalista vagyok.

Azt merem gondolni, hogy ma már nem elég egy dologban jónak lenni, mindenhez hozzá kell tudni szagolni (legyen az akár magyar, történelem vagy biológia). Az érettséginek pedig azonos értékeket kell jelentenie a budapesti Vörösmarty Gimnázium tanulói vagy bármelyik másik vidéki kis gimnázium tanulói, illetve az állami vagy éppen az alapítványi fenntartású gimnáziumok tanulói részére. A tapasztalatom szerint ez most nem így van.

Hol van a különbség? A gyerekanyagban? A tanárok felkészültségében? A társadalom, a politika elvárásaiban? A válasz mindig más és más, attól függően ki válaszol. A tanárok a gyerekekre és az államra hárítanak. Az állam a tanárokra és a társadalomra, a gyerekek meg egyszerűen csak nem akarnak tanulni, mert már egy életre elvették a kedvüket a tanulástól... ja és rájuk is hagynak szépen mindent.

Az állam a rendszerváltás óta komoly szereptévesztésben van, a világszínvonalú oktatási rendszerünket sikerült 20 év alatt szétverni, gyermekeink gyakran funkcionálisan analfabéták, számolni nem tudnak. Testnevelés órákról pedig egyszerűen jobb ha nem is beszélünk (hogy is van? Épp testben, épp lélek). Mindenkinek adjunk érettségit, nyomjuk be a felsőoktatásba... a minőség már nem számít, csak a mennyiség (fejkvóta).

A felsőoktatás minőségi színvonalának zuhanása, pedig meglátszik a tanító tanári állományon is. Az alul fizetett és meg nem becsült pedagógusok között egyre többen kiégtek, vagy már eleve nem erre a pályára szánta az ég őket. A régi tanárok - akiktől még tanulni lehetett - már egyre kevesebben vannak. Az új problémákat meg csak nehézkesen tudjuk kezelni. A lényeg elsikkad és csak tüneti kezelésekre fordítjuk az időt és a pénzt. Persze vannak akik előtt most is meg lehet emelni a kalapot, mert dolgoznak akkor is amikor körülöttük épp dől össze a világ...

A szülőknek (vagy éppen szülőnek - mert most már egyre több az egyedül nevelő szülő) nincs idejük, energiájuk, vagy kedvük a problémás gyermekükkel foglalkozni. Azt pedig senki nem érzi fontosnak megkérdezni, hogy a gyermek miért is problémás? Lehet, hogy egyszerűen csak figyelemre vágyik?

A szülő szempontjából a megoldás: a problémákat majd az iskola megoldja. Ha pedig ez nem megy, akkor a tanárok voltak hibásak... Csak azt felejti el mindenki, hogy egy 17-18 éves fiatal már majdnem kész van, személyiségén már csak kicsit lehet "csiszolni", lényegi változtatások már nem lehetségesek.

A tanulók meg addig nyújtózkodnak, amíg a körülöttük lévő felnőttek hagyják. Nagyon pontos, és jól körülírt határokat kell meghúzni és következetesen tartani is. A diákok pedig - fiatal szervezettként - (gyorsan) alkalmazkodnak a megváltozott helyzetekhez.

Szóval, visszatérve a vizsgák első hetére, eddig kevés olyan feleletet hallhattam amit meggyőzőnek ítélhetnék. Sokszor már kínomban mosolygok és kérdezni sem merek mert akkor az elégtelen is kérdésessé válna. Ha pedig valaki folyamatosan mondja az anyagot, könnyen kiderülhet, hogy mögöttes értelem nincs - csak éppen beseggelte a teljes tételt.

Komoly kérdés, hogy a vizsga eredmények kit is minősítenek, a diákot vagy a tanárt? Mert, ha sok a rossz eredmény akkor gyakran felmerül a kérdés: csak a diákok hibája? Ha nem, akkor ki milyen arányban hibás? Minden diák alkalmas arra, hogy érettségit szerezzen, vagy olyanokat is odaengedünk a bizottság elé akik arra alkalmatlanok? Ez mennyiben a tanár hibája és mennyi ebből a külső környezet elvárása? Egy osztályban egy tantárgyból megbukhat-e mindenki? Elfogadható-e a 2 átlag?

Sok kollégám tette föl a kérdést a vizsgák után: Miért is tanítottam félévig? Mi értelme volt házi feladatoknak, dolgozatoknak, - egyszerűen a munkának - ha tanulók a tétel kihúzása után egyszerűen csak visszaadják a tételt és meg sem próbálkoznak valamit elbüfögni egy elégségesért.

Tudom, tudom, hogy megint kritikusabb vagyok a kelleténél (biztos ez?) de ha senki nem meri kimondani, hogy a király meztelen, akkor egyszer csak azt vesszük észre, hogy a király leszarta a fejünket.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kollektiv.blog.hu/api/trackback/id/tr301658939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kollektivblog_fan 2010.01.11. 15:30:45

szerintem meg a diákot okolnii egyszerűen a kéz mosása a tanár részéről
a tanárnak a munkája, hogy a gyereket megtanítsa bizonyos dolgokra, a diák nyitottsága persze már változó
gondolom a tüzoltó sem okolja azt akinél lakástűz van, hanem eloltja
egyébként jó írás, sok igazsággal.

DarkSide 2010.01.11. 21:32:21

@kollektivblog_fan: Mindenben, így a tanítás/tanulás kapcsán is igaz, hogy legalább kettőn áll a vásár. Természetesen itt sem igaz, hogy csak a tanuló a hibás. A poszt jóval több felelőst nevez meg. De, ahogy azt a jó öreg profom mondta anno: "Azt, aki nem akarja, hogy újraélesszék, nem is fogod tudni újraéleszteni."

Pont ma hallottam egy érdekes felmérés eredményéről: megkérdezték általános és középiskolás tanulók szüleitől, hogy szerintük kinek a felelőssége a nevelés. A válasz igen érdekes volt. Az általános iskolai tanulók esetében a szülők többsége a családot nevezték meg elsődleges nevelő közegnek. Középiskola esetén már az iskolát.

A meglepő eredmény mögött egyszerű dolog áll. A legproblémásabb időszak a serdülőkor - a nagy lázadások kora - pont a középiskola idejére esik. A szülők egy része belefárad a napi harcba, segítséget keres vagy egyszerűen szabadulna a problémától. A kérdés mit kapott a családtól, vagyis mit hoz otthonról a gyerek, mire eljut a középiskolába?

A tanár feladata, hogy megtanítsa a gyereket. Ezzel teljesen egyetértek. És feladata még a nevelése is... mindezt mondjuk heti 2x45 percben... Ezzel a kérdéssel ahogy a szülő, úgy a tanár sem boldogul egyedül. Együtt, az már más - de ha gyerek nem akarja, akkor megint megette a fene.

Az érettségi eredménye (persze ha eljutunk odáig) a tanuló-szülő-tanár hármas együttes eredményét jelenti...

Karenin 2010.01.12. 19:54:19

A bejegyzés rendkívül gondolatébresztő, számos dolog eszembe jutott, miközben olvastam. Azt gondolom, hogy a kérdés vizsgálatából egyik tényező se zárható ki. Kezdem a környezettel és a társadalmi elvárással. Meglátásom szerint teljesen irreális teher egyéni és társadalmi vonatkozásaiban egyaránt az "Érettségit mindenkinek!" gondolat általánossá válása. Ahol álláshirdetések között olyat olvasunk, hogy "érettségizett takarítónőt felveszünk", ott komoly gondok vannak oktatáspolitikai és társadalmi szinten. Egyfelől az érettségi elveszítette értékét, másfelől olyan társadalmi elvárást támaszt, aminek fiatalok tucatjai nem tudnak a közoktatás keretei között megfeleni. Szükség van tehát olyan speciális intézményekre, melyek "problémás" gyerekekkel foglalkoznak. Általában ezt vállalják fel az alapítványi vagy magániskolák. Évekig tanítottam ilyen intézményben, a szívem-lelkem mai napig ezeké a gyerekeké, hiszen közöttük is vannak kedves, törekvő fiatalok, akikkel a kicsi haladás is rendkívüli örömöket tudott okozni diáknak és tanárnak egyaránt. De sajnos láttam azt is, hogy sajnálatból, kíméletből, vagy éppen a fenntartó alapítvány anyagi érdekeit szem előtt tartva olyan diákokat is hagytunk érettségizni, akik a saját anyanyelvükön fel voltak mentve az írás-olvasás alól... Állítottunk ki olyan érettségi bizonyítványt, ahol a négy kötelező tárgyból (magyar, matek, történelem, idegen nyelv) háromból fel volt mentve az érettségiző, így más tantárgyat választott helyette, így kapott hiteles érettségi bizonyítványt. Tulajdonképpen semmi rosszat nem tettünk ezzel egy olyan országban, ahol ezt a jogszabályok lehetővé teszik, és ahol a disz-es probléma a felvételin plusz hat pontot ér. Ugye ezt mindenki érti? Aki nem tud rendesen írni és olvasni az egy főiskolai-egyetemi felvételin 6 pontos előnnyel indul. Kérdem én, hogyan fog egy vizsgára tisztességgel felkészülni? És ezzel már át is léptünk a diplomát mindenkinek problémához. De most nem erről beszélgetünk. A gyerek-szülő ebben a közegben rá van kényszerítve arra, hogy érettségit tegyen a fiatal, holott ha szakmát adnánk a kezébe, a társadalomnak is hasznosabb tagja lenne és neki is több sikerélménye lenne. Nem beszélve arról, hogy egy jó szakember többet keres manapság egy átlagos diplomásnál... Persze ne mentsük fel a gyerekeket se pusztán a társadalmi nyomásra hivatkozva, hiszen sokan vannak, akik átlagosnál rosszabb képességekkel vagy szociális háttérrel is képesek megbírkózni a feladattal. Szóval szerintem annak, aki nem tanul (nem üti meg az érettségi elvileg objektív minimum-szintjét), ne adjunk bizonyítványt! Ez minden tanárnak etikai felelőssége lenne, ha ezt magasabb szinten is támogatnák... Tehát ne mentsük fel a gyereket a felelősség alól, hiszen így olcsó sikerekhez jutva az életben se fogja megállni a helyét... Nyilván nem a tanárokat akarom menteni, de azt gondolom, hogy vannak olyan gyerekek, akik nem alkalmasak a gimnázium elvégzésére. Minek erőltetjük? Persze a tanár se menthető fel, ha vállalta, hogy tanulási nehézséggel küzdő gyerekeket tanít, akkor azt kötelessége teljes erőbedobással csinálni. Amíg bírja... Én sok ilyen tanárt ismertem! Akik mindnet megtettek...
A német iskolarendszer egyébként sokkal életképesebb. A gimnázium mellett van az ún. reáliskola, ami nem ad érettségit, csak reáliskolai záróbizonyítványt, ami tulajdonképpen belépő a felsőfokú képesítést adó szakmai életbe. Emellett van a szakképző is, ami eleve csak szakmát ad. És az intézménytípusok között van átjárás. Mi az eredmény? Kevesebb kidobott energia, alaposabb szakmai ismeretek, több "életképes" fiatal. Nekem bőven elég lenne, ha a takarítónő kiválóan ismerné a vegyszereket és tudná, mivel szedjem le a kádról azt az átok vízkövet! Nem ragaszkodom ahhoz, hogy tudja a másodfokú egynlet megoldóképletét... Ja, és maximálisan becsülném és tisztelném azért, mert ért a szakmájához és meg tud oldani olyan háztartási problémákat, amiket én nem...
süti beállítások módosítása